Home » Vereniging » Wapens

De voordelen van trainen met wapens

In onze school kan je ook leren om een aantal wapens te hanteren, wat zo zijn voordelen heeft. Er zit een verborgen element in de training met wapens dat pas duidelijk wordt op het moment dat je ze gaat gebruiken om te trainen. Wat hen krachtig maakt, is het menselijk lichaam. Dit betekent dat zaken als polsflexibiliteit, spierkracht, kernstabiliteit, peeskracht, behendigheid, balans, lichaamspositionering en coördinatie allemaal een rol spelen in het uiteindelijke resultaat. Het fysieke element is nauw verbonden met het mentale aspect om ons lichaam te laten bewegen. Trainen met wapens is moeilijk omdat we moeten leren om ze mentaal te gebruiken op dezelfde manier als we ons eigen lichaam gebruiken. De voordelen zijn echter aanzienlijk:

• Verhoogde kracht - het hanteren van een wapen, zelfs een licht wapen, verhoogt de belasting van onze spieren en gewrichten en helpt hen sterker te worden.
  • Grotere snelheid - snelheid is een combinatie van kernstabiliteit, peeskracht, lichaamspositionering en spiervezelmake-up. Een wapen helpt ons om dit op te bouwen of te verbeteren.
  • Een betere balans - de snelheid waarmee een wapen beweegt en de noodzaak om het lichaam te gebruiken om het aan te drijven, dwingt ons om een ​​betere balans op te bouwen en een groter bewustzijn van lichaamspositionering te ontwikkelen.
  • Een sterkere kern - het hanteren van wapens forceert de twee helften van het lichaam (onder en boven) om in strakke coördinatie te werken. Dit helpt dan bij het opbouwen van de kernsterkte wanneer de verschillende spiergroepen soepel samen beginnen te bewegen.
  • Betere coördinatie - omdat het hanteren van een wapen bijdraagt ​​aan de totale hoeveelheid kracht die op het lichaam wordt uitgeoefend, is betere hand/ oogcoördinatie vereist
  • Verbeterd uithoudingsvermogen - wapentraining gaat niet alleen over kracht, het vereist een aanhoudend aantal bewegingen.

Met wapens trainen vereist een zeer strerke discipline en kennis van het wapen, om het op de correcte manier te hanteren. De wapens die wij hanteren zijn:

Slag en stoot wapens: Tongkat pendek, Tongkat, Toya

Blanke wapens: Golok, Trisula, Pisau, Karambit