Home » Vereniging » IPSI

Pencak Silat algemeen

Pencak Silat is de verzamelnaam voor de traditionele verdedigingskunsten afkomstig uit Indonesië, Singapore, Maleisië en Brunei. De term Pencak Silat is een verzamelnaam van twee verschillende begrippen, Pencak en Silat. Door de oprichting van de Indonesische Pencak Silat Bond, de IPSI (1948) werden deze woorden Pencak en Silat gecombineerd tot een begrip. De Pencak Silat maakt gebruik van verschillende bewegingspatronen en technieken, waarbij houding en positie erg belangrijk zijn. Volgens de huidige norm van de internationale organisaties bevat de Pencak Silat een viertal aspecten die geïntegreerd zijn in een eenheid "Catur Gatra" genaamd. Deze aspecten zijn: Bela Diri - Zelfverdediging, Mental-spiritual - Mentale en geestelijke ontwikkeling, Seni – kunst en cultuur en Olah RagaSport en wedstrijd. Door de jaren heen ontstonden er talrijke verschillende stijlen. De stijlen zijn meestal verbonden aan een bepaalde streek, dorp of zelfs familie. Al deze stijlen hebben technische overeenkomsten, maar ontwikkelden zich anders en kregen een eigen identiteit.