Home » Vereniging » Historie

Historie

Wijlen Bapak Crompvoets is de oprichter van de school Persatuan Satria - Pukulan Betawi (1968 ). Onder leiding van Pak Crompvoets  en met medewerking van Bapak Turpijn bestonden de lessen destijds uit mengeling van Pukulan en Setia Hati.  In die tijd werden er vaker gastlessen gegeven door andere Indische mensen waaronder ook Frits Vermaesen en Benny van zeventer (Pukulan Serak). In 1978 haalde de organisatie Bapak Saman uit Jakarta naar Nederland-Limburg. Deze Grootmeester heeft met zijn stijl Si Pecut een waardevolle bijdrage geleverd aan de school. In 1979 bestond de school Persatuan Satria uit 4 afdelingen.

Historie Pukulan algemeen

Pukulan of Poekoelan is een Indonesische gevechtskunst, ontstaan in de havenstad Batavia het huidige Jakarta en is het resultaat van een eeuwenlange ontwikkeling. De bevolking bestond uit Europeanen en Indo-Europeanen, Indonesiërs afkomstig uit alle delen van de archipel en andere Aziaten waarvan de Chinezen de grootste groep vormden. Het is aannemelijk dat elk van deze bevolkingsgroepen bijgedragen hebben aan de ontwikkeling van deze kunst. In Nederland en voornamelijk in Jakarta, de hoofdstad van Indonesië zijn er diverse Pukulan scholen te vinden. In Nederland waren het vooral de Indische Nederlanders die deze gevechtskunst hebben geïntroduceerd. Elke Pukulan stijl heeft zijn eigen ontwikkeling ondergaan met elk een uniek karakter.

Het beeldmateriaal op deze pagina is met toestemming van betrokkene personen geplaatst