Home » Vereniging

De vereniging/school

Op deze pagina vind je alle informatie over de  Pencak Silat stijlen waarvoor je bij ons terecht kunt.

Pencak Silat is de verzamelnaam voor de traditionele verdedigingskunsten afkomstig uit Indonesië, Singapore, Maleisië en Brunei. De term Pencak Silat is een verzamelnaam van twee verschillende begrippen, Pencak en Silat. Door de oprichting van de Indonesische Pencak Silat Bond, de IPSI (1948) werden deze woorden Pencak en Silat gecombineerd tot een begrip. De Pencak Silat maakt gebruik van verschillende bewegingspatronen en technieken, waarbij houding en positie erg belangrijk zijn. Door de jaren heen ontstonden er talrijke verschillende stijlen. De stijlen zijn meestal verbonden aan een bepaalde streek, dorp of zelfs familie. Al deze stijlen hebben technische overeenkomsten, maar ontwikkelden zich anders en kregen een eigen identiteit.

Wij zijn een traditionele school met een moderne visie en richten ons op effectieve zelfverdediging, toegankelijk voor iedereen. Vanaf 12 jaar kun je al bij ons terecht. De school bestaat uit zowel jeugdleden als volwassen leden, wij geven lessen in kleine groepen waarbij persoonlijke begeleiding en ontwikkeling centraal staan. Pencak Silat is een veelzijdige en boeiende gevechtskunst en is geschikt voor iedereen, zelfs voor mensen die minder sterk en kleiner van postuur zijn. Het A.P.F.S is een gevechtsysteem gebouwd op logische principes. Realistische en no-nonsense gevechtstechnieken. Een efficiënt gevechtssysteem op korte afstand. Naast reguliere trainingen organiseren wij ook nevenactiviteiten en onderhouden we goede contacten met andere vechtsportscholen.

Dangian Pakuan

Dangiang Pakuan is een Pencak Silat stijl afkomstig uit west Java-Indonesië en is gebaseerd op een aantal traditionele Indonesische verdedigingssystemen onder andere die van Silat Cimande en is voornamelijk een hand-arm systeem, snelle slagen met armen en handen zijn veel voorkomend, dit in combinatie met beperkte maar effectieve traptechnieken. De stijl kent ook specifieke dierentechnieken zoals de tijger (macan), aap (monyet), bidsprinkhaan (walang sembah), arend (elang) en schildpad ( kura kura), er word gebruik gemaakt van bepaalde eigenschappen van deze dieren, deze zijn verweven in een jurus. Een jurus is een serie of combinatie van houdingen en technieken, al dan niet met wapens.

Harimau Berantai

Harimau Berantai is een Pencak Silat stijl afkomstig uit Midden-Java. De kunst werd in de staat Johor op het Maleisische schiereiland gebracht (in het begin van 1900 door de Clan-migratie). In het dorp Sungai Dulang in Batu Pahat Johor, werd de kunst bewaard door de oudsten en geheim gehouden binnen de familie voor meer dan 8 decennia. De Harimau Berantai-clan hadden hun Silat stijl tot 1985 in de familie gehouden. Het was Prof. Jak Othman die de geschiedenis veranderde.

Pendita Jak Othman is een van 's werelds beroemde Silat-personen die de Britse kust heeft bereikt. Hij is de vader van Britse en Ierse Silat; sommigen beschouwen hem zelfs als een legende! Pendita Othman begon Silat actief te onderwijzen in het Verenigd Koninkrijk en Ierland in de jaren tachtig. Hij richtte de British Silat Association op en keerde in de loop der jaren meerdere keren terug om volledig geboekte seminars te doen. Hij is ook een van de voorvaderen van de wereldberoemde Kerambit internationaal.

Hij de oprichter en grootmeester van Harimau Berantai Pencak Silat International, Pancasila Gayong Harimau Silat International, Silat Tomoi Group, Bladetech International, King Tiger Muay Thai International Kickboxing & de Jak Othman Kickboxing & Martial Arts Studio, gevestigd in Selangor, Maleisië. Hij is professor en lid van de senaat van het Instituut voor Physical Science, cultuur en kunst in Maleisië. Hij is lid van de Maleisische eregalerij Hall of Fame 2009; bekroond met de titel Pendita (professor) en Ajarn (grootmeester) door de Harimau Berantai Silat en Silat Tomoi organisatieoudsten in 2011. Hij is een wereldautoriteit in Silat en een van de meest gewilde Silat- en blade-experts in het internationale seminarcircuit.

Onze school is de eerste school in Nederland die de Silat stijl Harimau Berantai mag vertegenwoordigen onder leiding van Prof. Jak Othman dit is bekrachtigd op 28 juni 2019

A.P.F.S

A.P.F.S is een close combat system wat door de leraar, Richard Alexander is ontwikkeld middels het combineren van effectieve aspecten uit verschillende Pukulan en Pencak Silat stijlen. De basis van dit systeem is het gevecht op korte afstand waar men elkaar werkelijk kan raken, de meeste technieken worden kort en krachtig uitgevoerd waarbij het gebruik van snelle stoten en lage trappen vanuit een sterke verdediging worden gecoördineerd door bewegelijke standen en voetenwerk, dit in combinatie met polariteiten zoals hoog-laag, hard-zacht, spanning-ontspanning. Korte handtechnieken en immobilisatietechnieken vormen de basis van dit systeem. Bij immobilisatie wordt gebruik gemaakt van het opsluiten van de hand, arm, been en voet, dit om een balansverstoring te veroorzaken waardoor een vervolg aanval niet meer, of minder effectief is.

Een proactief gevechtssysteem waarbij een aanval van een agressor in de kiem wordt gesmoort op het moment dat hij aanvalt en vaak zelfs ervoor. De technieken zijn praktisch, doelgericht, kort en effectief toe te passen in straatsituaties en in kleine ruimtes, gericht op snelle uitschakeling van een tegenstander ongewapend en gewapend . De sierlijke bewegingen van het Pencak Silat worden In de praktijk weggelaten. Een gevechtskunst is gebaseerd op kennis, alles is gebaseerd op de natuurlijke bewegingen van de mens, natuurlijke bewegingen creëren gezondheid, positiviteit en de juiste realiteit. Zelfverdediging wordt enkel en alleen bepaald door de reden dat je vecht, we zullen een gevecht nooit beginnen, maar als het moet wel beëindigen.

Sport en Wedstrijd

In onze vereniging is het mogelijk om deel te nemen aan Pencak Silat wedstrijden, die volgens de Internationale regels van de Persilat gaan. Vooral voor de jeugd vinden wij het belangrijk dat zij zich op een sportieve manier leren ontwikkelen. Met de jeugd trainen we wedstrijdvormen zoals tanding (sparring) Tijdens een tandingwedstrijd strijden twee spelers tegen elkaar op een mat dit gaat volgens internationale regels. Zo mag je niet het hoofd, de hals, nek, het kruis, de rug en gewrichten aanvallen. De spelers dragen een bodypantser en tok, de jeugdleden dragen daarbij vechthandschoenen en scheen/wreefbeschermers. Trappen, stoten, scharen, vegen en neerhalen is allemaal toegestaan en wordt met punten gewaardeerd. Het sportieve aspect in de Pencak Silat kent een aantal wedstrijdvormen, namelijk:

• Tanding: Wedstrijdelement van de Pencak Silat waar deelnemers tegen elkaar sparren.
  • Seni: Jurus Tunggal en Jurus Wajib, uitvoering van gestandariseerde bewegingen in een groep van drie of solo. Een ander onderdeel is de ‘Ganda’ wat een choreografisch gevecht is tussen twee Pesilats.

Biografie

Richard Alexander, trainer en oprichter van PSPD-Pukulan kwam op jonge leeftijd in de jaren zeventig in aanraking met Pencak Silat bij Indische families voornamelijk in het westen en noorden van het land, destijds vonden trainingen plaats in huiselijke sfeer, sindsdien begon zijn zoektocht naar een Pencak Silat school in Zuid-Limburg. Begin 1980 tot 1983 begon hij gedreven te trainen met familie en vrienden op de Pieter Breughelstraat in Sittard, de keuken diende als trainingsruimte. De trainingen bestonden uit een mengeling van Pukulan, Karate en Taekwondo, de trainingen waren Spartaans.

Na een periode van lang zoeken kwam hij In 1984 in contact met de school Persatuan Satria in Born onder leiding van de oudste leerling van wijlen Bpk Crompvoets, er werd lesgegeven in de stijl Pukulan Betawi. In 2010 behaalde hij het diploma van hoofdinstructeur (Kepala Pelatih), het examen werd toendertijd afgenomen door enkele bekende Pencak Silat leraren (Guru's) van diverse Pencak Silat scholen. In 2010 begon hij onder supervisie van zijn leraar een eigen afdeling (cabang) in Born, al snel volgde er nog een afdeling in Sittard. Door kennismaking met verschillende gevechtkunst stijlen en systemen is hij anno 2014 begonnen met de ontwikkeling van een vernieuwt gevechtssysteem A.P.F.S