Home » Lesaanbod » Sport & Wedstrijd

SPORT EN WEDSTRIJD

In onze vereniging is het mogelijk om deel te nemen aan Pencak Silat wedstrijden die volgens de Internationale regels van de Persilat (wereldbond) gaan. Vooral voor de jeugd vinden wij het belangrijk dat zij zich op een sportieve manier leren ontwikkelen. In onze school trainen we voornamelijk de wedstrijdvorm, tanding (sparring). Het sportieve aspect in de Pencak Silat kent een aantal wedstrijdvormen, namelijk:

• Tanding: wedstrijdvorm waarbij twee deelnemers van verschillende teams in een wedstrijd tegen elkaar uitkomen. Beiden maken daarbij gebruik van elementen van zelfverdediging en aanvallen. Trappen, stoten, scharen, vegen en neerhalen is allemaal toegestaan en wordt met punten gewaardeerd. De atleten trainen op wedstrijdtechnieken en tactieken, uithoudingsvermogen, volharding en wedstrijdgeest, gebruik makend van de principes en de rijkdom aan toegestane technieken.
  • Seni: Jurus Tunggal en Jurus Wajib, uitvoering van gestandariseerde bewegingen in een groep van drie of solo, Ganda, een choreografisch gevecht tussen twee Pesilats.

Jurus Tunggal

Jurus Wajib