Home » Lesaanbod » Sport & Wedstrijd

SPORT EN WEDSTRIJD

In onze vereniging is het mogelijk om deel te nemen aan Pencak Silat wedstrijden, die volgens de Internationale regels van de Persilat (wereldbond) gaan. Vooral voor de jeugd vinden wij het belangrijk dat zij zich op een sportieve manier leren ontwikkelen. In onze school trainen we voornamelijk de wedstrijdvorm, tanding (sparring) Tijdens een tandingwedstrijd strijden twee spelers tegen elkaar op een mat dit gaat volgens internationale regels. Zo mag je niet het hoofd, de hals, nek, het kruis, de rug en gewrichten aanvallen. De spelers dragen een bodypantser en tok, de jeugdleden dragen daarbij vechthandschoenen en scheen/wreefbeschermers. Trappen, stoten, scharen, vegen en neerhalen is allemaal toegestaan en wordt met punten gewaardeerd. Het sportieve aspect in de Pencak Silat kent een aantal wedstrijdvormen, namelijk:

• Tanding: Wedstrijdelement van de Pencak Silat waar deelnemers tegen elkaar sparren.
  • Seni: Jurus Tunggal en Jurus Wajib, uitvoering van gestandariseerde bewegingen in een groep van drie of solo, Ganda, een choreografisch gevecht is tussen twee Pesilats.

Jurus Tunggal

Jurus Wajib